SOSYAL ÖYKÜ

Kapsam

Projenin Kapsamı


Sosyal beceriler, başkalarından öğrenmemizi, arkadaşlık ilişkisi kurmamızı, bu ilişkileri geliştirmemizi ve sürdürebilmemizi kolaylaştıran aynı zamanda iletişim becerilerimizi de kullanarak etrafımızdaki kişilerle ilişki kurmamızı ve
bu ilişkiyi sürdürmemizi sağlayan becerilerdir. Normal gelişim gösteren öğrencilerle karşılaştırıldığında özel gereksinimi olan öğrencilerin etkileşim başlatma, konuşma, bir oyuna katılma gibi becerileri sergilemede zorlandıkları görülmektedir. Oysaki yeterli sosyal becerilere sahip olabilen öğrenciler bir sorunla karşılaştıklarında sorunlara uygun ve güvenli çözüm yolları bulabilmektedirler. Özel gereksinimli öğrencilerin yetersizliğinin türü ve seviyesine göre sosyal becerileri ve diğer bağımsız yaşam becerilerini öğretmek amacıyla çok sayıda uygulamanın geliştirildiği görülmektedir. Bu uygulamalardan biri de sosyal öykülerdir. Carol Gray tarafından geliştirilen sosyal öyküler bireylerin sosyal yaşamda nasıl davranması gerektiğine ilişkin bilgiler veren bireyselleştirilmiş kısa hikâyelerdir. Sosyal öyküler genel olarak bireylerin günlük yaşamlarında iletişim kurmak, iletişimi devam ettirmek, sıra almak gibi sosyal davranışları açıklamak ve öğretmek amacıyla kullanılmaktadır. Ayrıca bireylerin davranışlarının nedenlerini açıklamak, akademik becerileri, iletişim becerilerini ve çeşitli uyumsal becerileri öğretmek ve istenmeyen davranışları azaltmak için de sosyal öykülerden yararlanılmaktadır. Farklı becerilerin öğretiminde kullanılan sosyal öyküler hedef davranışa ilişkin çeşitli bilgiler içermektedir. Özel gereksinimi olan öğrencilere sosyal beceri öğretiminde sosyal öykülerin hazırlanmasında teknolojiden yararlanmanın hem kulağa hem göze hitap eden uygulamalı, aktif bir öğretim sürecine imkân sağlayacağı düşünülmektedir.
Gelişen ve değişen dünyada teknolojinin hızla yayılması eğitim ortamlarında da teknolojinin kullanılmasını gerekli kılmaktadır. Bu nedenle öğretmen adaylarının öğrenme ve öğretme süreçlerine dijital teknolojiyi de entegre etmeleri önem arz etmektedir. Ancak yapılan araştırmalar, öğretmen adaylarının dijital yeterliklerinin genellikle ofis araçlarını ve sosyal medyayı kullanmakla sınırlı olduğu, dijital teknolojileri öğrenme ve öğretme süreçlerinde etkili kullanmada yeterli deneyime sahip olmadıklarını göstermektedir. Oysaki öğretmen adaylarının “öğretim teknolojilerinden yararlanabilmesi” de öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında yer alan değerlendirme ölçütlerindendir. Bu eğitim kapsamında özel eğitim öğretmeni adaylarının teknolojinin eğitsel potansiyelinin farkına varabilmelerine ve bunu öğretimlerine etkili bir şekilde entegre edebilmelerine yönelik etkinliklere odaklanılmıştır. Eğitim kapsamında ilk olarak katılımcıların dijital yeterliliklerini geliştirmek amacıyla dijital yeterlilik eğitimi verilecektir. Bu eğitimin içeriğinde etkili görsel arama, video indirme, bir videoyu kesme, kırpma ve yapıştırma işlemleri yer alacaktır. Sonrasında dijital öykü hazırlamada kullanılabilecek Storyboardthat, Pixton ve Photostory programlarının kullanımı anlatılacaktır. Aynı zamanda eğitim kapsamında tanıtılan dijital programlar kullanılarak öğretmen adaylarının 1. Kademe Sosyal Beceriler Dersi Öğretim Programında yer alan 9 öğrenme alanından (İlişki Geliştirme, Duyguları Tanıma, Anlama ve İfade Etme, Duygu ve Davranış Yönetimi, Duygu Düzenleme, Olumlu Karar Verme, Akran Etkileşimi, Sorumluluk, Toplumsal Yaşam Kuralları, Nezaket Kuralları) seçecekleri kazanımlara yönelik dijital ortamda sosyal öyküler oluşturmalarına imkân verilecektir. Bu aşamada eğitimlerde hem BÖTE hem de Özel Eğitim alanında uzman eğitimciler aynı anda sınıflarda bulunacak ve disiplinler arası işbirliği yapacaklardır. BÖTE alan uzmanları öğretmen adaylarına sosyal öykülerin dijital ortamda hazırlanması için gerekli programların kullanımı konusunda rehberlik ederken özel eğitim alanında uzman eğitimciler ise oluşturulacak öykülerin sosyal öykü hazırlama aşamalarına uygunluğu konusunda rehberlik edeceklerdir. Bu etkinlik kapsamında sosyal beceri öğretimine yönelik dijital ortamda sosyal öykü hazırlama uygulamalarının kullanımına yönelik elde edilecek deneyimlerin, özel eğitim öğretmeni adaylarının dijital yeterliklerini geliştirmelerine ve kendilerine güvenlerinin artmasına yarar sağlayacağı düşünülmektedir.
Menüyü Kapat